دیار الوند

نمونه سوالات دروس اجتماعی متوسطه

نمونه سوالات دروس اجتماعی متوسطه

پیام های کوتاه

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

به ادامه مطلب بروید...... درس13: انقلاب اسلامى ایران 1)نخستین بیدارگران اسلامى در ایران،جنبش­هایى را براى ............ و .......... قاجار به وجود می­آوردند.2)عالمان شیعى تعامل خود را با دولت قاجار،برچه مداری سازمان می­دادند؟ 3)دولت قاجار با شمشیر ............. به قدرت رسیده بود. 4)در مقاومت­هاى منفى،حاکمیت پادشاه، ظالمانه و غیرمشروع دانسته مى­شود و همکارى سیاسى با آن،جز در حدّ ....................    انجام نمى­شود. 5)حرکت رقابت­آمیز عالمان در دوران قاجار،................. بود. 6)جنبش تنباکو نمونه­اى از فعالیت،....................... است. 7)تجربه­ی موفق جنبش تنباکو،فعالیت رقابت­آمیز را به سوی چه موردی برد و به چه مسأله­ای منجر شد؟ 8)هدف در جنبش عدالت­خانه،چه بود؟ 9)جنبش عدالت­خانه،حاکمیت را از مدار .......... به مدار ......... منتقل می­ساخت. 10)جنبش عدالت­خانه،از چه جهتی یک انقلاب اجتماعی بود؟ 11)جنبش عدالت­خانه،یک .................... بود. 12)با اوج­گیرى جنبش عدالت­خانه،.................... به آن پیوستند و در تحصّنى که در سفارتخانه­ی انگلستان رخ داد، نام ................. را براى آن برگزیدند.  13)رقابت سخت در جریان انقلاب مشروطه،میان کدام گروه­ها به وجود آمد؟ 14)رهبران دینى مشروطه بعد از شکستى که در مشروطه خوردند،از موضع......................... به موضع........................ بازگشتند و این موضع در مرجعیت شیعه تا شروع انقلاب اسلامى ادامه یافت. 15) امام خمینى به عنوان یک مرجع دینى،عملکرد مردم را از موضع ............. به ................. تغییر داد. 16)انقلاب اسلامى ایران،بازگشت مردم ایران به  حرکت ناتمامى بود که در ............ آغاز کرده بودند. 17)قرن بیستم را قرن ....................... مى­دانند و انقلاب اسلامى،............. انقلاب قرن بیستم است. 18) بسیاری از جنبش­هاى آزادى بخش،به ......................... ختم شدند. 19)جنبش­های آزادی­بخش در قرن بیستم،چه جهت­گیری­هایی داشتند؟ 20)انقلاب اسلامی ایران،چه ویژگی مشترکی با دیگر جنبش­های آزادی­بخش در قرن بیستم داشت؟
۰ نظر ۳۰ فروردين ۹۲ ، ۰۲:۳۰
فامیلی
درس12:بیدارگران اسلامى و منوّرالفکران و روشنفکران غرب زده 1)اندیشمندان و عالمان دینى،اغلب بر چه اساسی با قدرت­های سیاسی جهان اسلام،تعامل می­کردند؟ 2)دو مفهوم برتر فرهنگ اسلامی،.فقاهت وعدالت؛اغلب در حاشیه­ی مناسبات .................مهجور و ناتوان باقی مانده بود. 3)دولت­های کشورهای مسلمان،به چه علتی،آسیب پذیری بیش­تری نسبت به کشورهای غربی پیدا می­کردند؟ 4)چه عواملی دولتمردان و رجال سیاسى جوامع اسلامى را از یک­سو مرعوب و از سوی دیگر شیفته­ی فرهنگ غرب مى­کرد؟ 5)مرعوب و شیفته­ی فرهنگ غرب شدن توسط دولتمردان و رجال سیاسی جوامع اسلامی،چه نتیجه­ای را در پی­داشت؟ 6)نخستین بیدارگران اسلامى،چه کسانى بودند؟ 7)چند نمونه از نخستین حرکت­های بیدارگران اسلامی درون ایران را نام ببرید.8)نخستین بیدارگران اسلامی،راه نجات امت اسلامی را در چه می­دانستند؟ 9)نظر نخستین بیدارگران اسلامی در مورد قومیت­های مختلف چه بود؟ 10)بیدارگران نخستین،رویکرد ................... به غرب داشتند. 11)بیدارگران نخستین،به رغم رویکرد اعتراض­آمیز به غرب،آشنایى عمیق با فرهنگ غربى نداشتند و خطر غرب را بیش­تر در ...................................... آن می­دیدند. 12)برخی از نخستین بیدارگران اسلامی،قوّت و قدرت جوامع غربی را نتیجه­ی چه امری می­دانستند؟ 13)بسیاری از نخستین بیدارگران اسلامی،به ابعاد این جهانی و دنیویِ ........................... آگاهی کافی نداشتند. 14)گروهی که در جوامع اسلامى شیفته­ی جوامع غربى بودند؛بیش­تر در کجا سازمان می­یافتند؟ 15)شیفتگان جوامع غربی که خود را بیدارگر می­دانستند،بیداری را چگونه معنا می­کردند؟ 16)شیفتگان جوامع غربی در ایران،اومانیسم را به............... و روشنگرى مدرن را به ........................ ترجمه می کردند. 17)از نخستین لُژهایى که در ایران تأسیس شد، ............. و .............. نام داشت. 18)منوّرالفکران غربزده،حضور سیاسی و اقتصادی کشورهای استعمارگر را ............. می دانستند. 19)منوّرالفکران غربزده،نسبت به کشورهای استعمارگر،........................ نمی­کردند. 20)منوّرالفکران غربزده،اصلاح را در چه می­دیدند؟
۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۲ ، ۰۲:۳۰
فامیلی
درس12:بیدارگران اسلامى و منوّرالفکران و روشنفکران غرب زده 1)اندیشمندان و عالمان دینى،اغلب بر چه اساسی با قدرت­های سیاسی جهان اسلام،تعامل می­کردند؟ 2)دو مفهوم برتر فرهنگ اسلامی،.فقاهت وعدالت؛اغلب در حاشیه­ی مناسبات .................مهجور و ناتوان باقی مانده بود. 3)دولت­های کشورهای مسلمان،به چه علتی،آسیب پذیری بیش­تری نسبت به کشورهای غربی پیدا می­کردند؟ 4)چه عواملی دولتمردان و رجال سیاسى جوامع اسلامى را از یک­سو مرعوب و از سوی دیگر شیفته­ی فرهنگ غرب مى­کرد؟ 5)مرعوب و شیفته­ی فرهنگ غرب شدن توسط دولتمردان و رجال سیاسی جوامع اسلامی،چه نتیجه­ای را در پی­داشت؟ 6)کدام مفاهیم اسلامی،برای منوّرالفکران غربزده،مفهومی بی­معنا یا منفور بود؟ 7)در مقابل دو مفهوم امت و ملت اسلامی از دیدگاه منوّرالفکران غربزده،چه مفهومی،قرار داشت؟ 8)اندیشه­ی سیاسى قوم گرایانه غرب متجدد،....................... بود.  9)منوّرالفکران غربزده در ایران،ناسیونالیسم را به .................... و در کشورهای دیگر به شعوبیّت و ............ ترجمه کردند. 10)منوّرالفکران غرب زده مورد حمایت ........................... بودند. 11)دولت­هاى استعمارگر غربى به کمک چه کسانی،توانستند از موفقیت حرکت­ها و جنبش­هایی که توسط نخستین بیدارگران اسلامى درحال شکل­گیرى بود،جلوگیری کنند؟ 12)منوّرالفکران غربزده،در نهایت با حمایت و دخالت کشورهاى غربى توانستند،.............................. را در جوامع خود تشکیل دهند. 13)قدرت حاکمان سکولار در کشورهاى مسلمان،وابسته به قدرت جهانی.......................... بود.  14)قدرت حاکمان سکولار در کشورهاى مسلمان ریشه درباورها و اعتقادات و .................... این کشورها نداشت. 15)سه نمونه از قدرت­هاى سکولارى که آرمان­هاى منوّرالفکران غربزده را،با حمایت و قدرت دولت­هاى غربى دنبال مى کردند.نام ببرید. 16)رهاورد حکومت منوّرالفکران غرب زده در کشورهاى اسلامى،.................. است. 17)حرکت­هاى اعتراض­آمیز روشنفکران چپ کشورهاى مسلمان دردنیاى دو قطبى قرن بیستم،اغلب در سایه­ی............................... قرار مى گرفت. 18)کشورهاى مسلمان،طىّ قرن بیستم به چند بخش تقسیم شدند؟ 19)چه کسانی از کدام کشورها،اقدام به تشکیل کشورهای غیر متعهدها،کردند؟ 20)جاذبه­ی روشنفکران چپ در کشورهاى اسلامی،تا چه زمانی بود؟
۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۲ ، ۰۲:۳۰
فامیلی