دیار الوند

نمونه سوالات دروس اجتماعی متوسطه

نمونه سوالات دروس اجتماعی متوسطه

پیام های کوتاه

سوالات درس یک - علوم اجتماعی

سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۵۰ ق.ظ
سوالات درس یک - علوم اجتماعی درس اول :جهان فرهنگی عناوین درس جهان فرهنگی 1-جهان انسانی و جهان فرهنگی 2-جهان فرهنگی و جهان عینی 3-تعامل جهان فرهنگی و جهان عینی انتظارمی رود دانش آموز بتواند: 1-جهان انسانی را بشناسد 2- تقسیمات جهان انسانی به ذهنی و فرهنگی را بفهمد. 3-مفهوم جهان فرهنگی را در تمایز با مفاهیم جهان عینی و جهان ذهنی تعریف کند. 4-چگونگی تمایز و تعامل جهان های عینی ،ذهنی و فرهنگی را تشریح کند. نمونه سوالات درس اول: 1-منظور ازجهان انسانی چیست ؟ جواب- جهان انسانی محصول زندگی انسان است .هر چه با اندیشه و عمل انسان پدید می آید مربوط به جهان انسانی است.جهان انسانی به دو بخش فردی واجتماعی تقسیم می شود. 2-جهان ذهنی چه جهانی است؟ جواب-جهان انسانی به دو بخش تقسیم می شود بخش فردی و اجتماعی ،بخش فردی جهان انسانی به زندگی شخصی و فردی انسان ها باز می گردد و ابعاد اخلاقی ،ذهنی و روانی انسان ها به این بخش مربوط می شود. 3-منظور از جهان فرهنگی را توضیح دهید؟ جواب-بخش اجتماعی زندگی اجتماعی را پدید می آورد .این بخش هویتی فرهنگی دارد به همین دلیل ،جهان اجتماعی را جهان فرهنگی می نامند . 4- منظور از فرهنگ چیست؟ جواب- فرهنگ ،شیوه زندگی اجتماعی انسان ها را شکل می دهد و حاصل آگاهی و عمل مشترک آدمیان است. 5-جهان انسانی به چند بخش تقسیم می شود؟ جواب-دو بخش جهان ذهنی (بخش فردی جهان انسانی است) و جهان فرهنگی(بخش اجتماعی جهان انسانی) 6- با مثالی جهان ذهنی و جهان اجتماعی را توضیح دهید؟ جواب-وقتی فردی در باره مساله ای خاص می اندیشد ،در محدوده جهان فردی و ذهنی خود زندگی می کند،ولی هنگامی که اندیشه خود را به صورت گفتار و نوشتار بیان می کند یا بر اساس اندیشه و تصمیم خود با دیگران رفتار می کند ،به جهان اجتماعی و فرهنگی قدم می گذارد. 7- در مورد سطوح و لایه های جهان فرهنگی و جهان ذهنی توضیح دهید؟ جواب-فرهنگ لایه ها و سطوحی دارد،عقاید و ارزش ها مربوط به لایه های عمیق و بنیادین فرهنگ اند و هنجارها و رفتارها در لایه های غیر بنیادین قرار دارند . جهان ذهنی و فردی انسان ها نیز ،لایه ها و سطوح مختلفی دارد .هر فرد بر اساس عقایدو ارزش ها ی خود ،مسایل روزمره زندگی خود را تفسیر می کند و در باره آنها تصمیم می گیرد. 8- بررسی نمایید چگونه بین جهان فرهنگی و جهان ذهنی ارتباط وجود دارد؟ جواب-بین دو بخش فردی و اجتماعی یا ذهنی و فرهنگی جهان انسانی ،تناسب و هماهنگی وجود دارد . هر فرهنگی نوعی خاص از عقاید و خصوصیات ذهنی را در افراد پدید می آورد و به همان نوع اجازه بروز و ظهور می دهد ،و هر نوع اخلاقی نیز جویای فرهنگی متناسب با خود است. 9- از نظر متفکران اسلامی تقسیم بندی جهان را بیان کنید؟ جواب-جهان هستی به دو بخش و هر بخش هم به دو قسمت تقسیم می شود.به این صورت: الف- جهان عینی(تکوینی)(1- طبیعی 2- فوق طبیعی) ب- جهان انسانی تقسیم می شود (1-ذهنی 2-فرهنگی) 10-در تعالیم قرآنی از عوالم عینی و تکوینی با چه عناوینی یاد می شود؟ جواب-دنیا و آخرت - شهادت و غیب - ملک و ملکوت و... 11-بررسی نمایید بین جهان فرهنگی و جهان عینی آیا ارتباط و تعامل وجود دارد؟ جواب-در این باره سه نظریه وجود دارد انتقاد جهان فرهنگی جهان ذهنی جهان عینی شماره نظر این گروه تفاوتی بین علوم طبیعی و انسانی و اجتماعی قایل نیستند فرهنگ جامعه نیز هویتی طبیعی و مادی دارد (علوم مربوط به آنها مانند علوم طبیعی است ذهن هویتی طبیعی و مادی دارد جهان عینی رامحدود به جهان طبیعت می دانند و این جهان از جهان ذهنی و فرهنگی مهمتر می باشد اول کم اهمبت دانستن جهان فردی و ذهنی وجهان طبیعی را ماده خام در نظر گرفتن جهان فرهنگ رامهمتراز دو جهان دیگر می دانند جهان ذهنی و فردی تابع فرهنگ است جهان عینی و طبیعی ماده خامی می باشد که در معرض برداشت ها و تصرفات مختاف فرهنگی و اجتماعی قرار می گیرد. دوم مهم است و در تعامل با جهان عینی است مهم است و در تعامل با جهان فرهنگی است سوم 11-از منظر قرآن کریم جهان عینی را توضیح دهید؟ جواب- جهان عینی محدود به جهان طبیعت نیست و اداراک و آگاهی نیز محدود به حیات انسانی نمی باشد ،و عالم نیز برخوردی حکیمانه و هوشمندانه با جهان انسانی و فرهنگی دارد . 12- در نگاه قرآنی جهان عینی چه رابطه ای با جهان انسانی دارد؟ جواب- از نگاه قران جهان عینی بر اساس حکمت و مشیت خداوند سبحان ،رفتاری حکیمانه با انسان و جامعه انسانی دارد. 13- نظر قرآن کریم در باره جهان فردی را بیان کنید؟ جواب- قرآن کریم علاوه بر اینکه برای جامعه و فرهنگ ،جایگاه ویژه ای قائل است و از زندگی و مرگ امت ها سخن می گوید ،جهان فردی اشخاص را نیز نادیده نمی گیرد و بر مسولیت فرد در قبال فرهنگ و جامعه تاکید می کند. 14-دیدگاه قرآن کریم در باره ارتباط جهان های عینی،ذهنی و فرهنگی رابیان کنید؟ جواب- از منظر قرآن کریم هر گاه انسان ،اخلاقی الهی داشته باشد و جامعه نیز از فرهنگی توحیدی برخوردار باشد ،جهان عینی درهای برکات خود را به روی انسان ها می گشاید ، و هر گاه افراد و فرهنگ جامعه هویتی مشرکانه داشته باشند ،زمین و آسمان از تعامل سازنده با آنها باز می مانند و ظرفیت های الهی و آسمانی خود را از آنها پنهان می کنند. برگرفته از وبلاگ جامعه شناسی منطقه 9 تهران سوالات جای خالی و کوتاه فصل اول:فرهنگ جهانی درس 1:جهان فرهنگی 1(جهان اجتماعی بخشی از ...................... است.(جهان انسانی(2(جهانی که محصول زندگی و هر چه با اندیشه و عمل انسان پدید می­آید؛مربوط به .................. است.(جهان انسانی( 3(جهان انسانی به دو بخش ............. و .............. تقسیم می­شود.(فردی ـ اجتماعی( 4(کدام بخش از جهان انسانی به زندگی شخصی و فردی افراد بازمی­گردد؟(فردی( 5(ابعاد اخلاقی،ذهنی وروانی انسان­ها،مربوط به کدام بخش از جهان انسانی می­شود؟(فردی( 6(بخش اجتماعی جهان انسانی،.................... را پدید می­آورد.(زندگی اجتماعی( 7(بخش اجتماعی جهان انسانی،چگونه هویتی دارد؟(فرهنگی( 8(نام دیگر،جهان اجتماعی،چیست؟(جهان فرهنگی( 9(چرا به بخش اجتماعی جهان انسانی،جهان فرهنگی نیز می­گویند؟(چون هویتی فرهنگی دارد.( 10(شیوه­ی زندگی اجتماعی انسان­ها را ............ شکل می­دهد.(فرهنگ( 11(فرهنگ حاصل چیست؟(آگاهی و عمل مشترک آدمیان( 12(جهان فرهنگی بخشی از .................... است.(جهان انسانی( 13(از بخش اجتماعی جهان انسانی با عنوان ...................... و از بخش فردی آن با عنوان ................... تعبیر می­کنند. (جهان فرهنگی ـ جهان ذهنی( 14(منظور از جهان فرهنگی چیست؟ (بخش اجتماعی جهان انسانی( 15(منظور از جهان ذهنی یعنی چه؟ (بخش فردی جهان انسانی( 16(جهان فرهنگی در برابر ....................... قرار داده می­شود.(جهان ذهنی( 17(وقتی فردی درباره­ی مسأله­ای خاص می­اندیشد،در چه محدوده­ای زندگی می­کند؟(جهان فردی و ذهنی خود( 18(هنگامی­که فردی اندیشه­ی خود را به صورت گفتاری و نوشتاری بیان می­کند یا بر اساس اندیشه و تصمیم خود با دیگران رفتار می­کند،به کدام جهان قدم می­گذارد؟(جهان اجتماعی و فرهنگی( 19(فرهنگ،لایه­ها و سطوح .............. دارد.(مختلفی( 20(عقاید و ارزش­ها مربوط به لایه­های ....................... فرهنگ­اند.(عمیق و بنیادین( 21(لایه­های عمیق و بنیادین فرهنگ،چیست؟(عقاید و ارزش­ها( 22(هنجارها و رفتارها در لایه­های ............... فرهنگ قرار دارند.(غیربنیادین( 23(جهان ذهنی و فردی انسان­ها نیز،............................... دارد.(لایه­ها و سطوح مختلفی( 24(هر فرد بر چه اساسی،مسایل روزمره­ی خود را تفسیر می­کند و درباره­ی آن­ها تصمیم می­گیرد؟ (بر اساس عقاید و ارزش­های خود( 25(بین دو بخش فردی و اجتماعی یا ذهنی و فرهنگی جهان انسانی،......................... وجود دارد.( تناسب و هماهنگی( 26(هرفرهنگی نوعی خاص از چه مواردی را در افراد پدید می­آورد؟(عقاید و خصوصیات ذهنی( 27(هرنوع............... جویای فرهنگی متناسب با خود است.(اخلاقی( 28(تمامی پدیده­های جهان هستی، ...................... نمی­باشند.(محصول زندگی انسان( 29(در برابر جهان انسانی می­توان از جهان دیگری نام برد،که از آن با چه عنوانی یاد می­شود؟(جهان عینی( جهان انسانی در برابر جهان عینی 30(جهان انسانی اعم ازآن­که فردی یا اجتماعی باشد،در برابر ..................... قرار دارد.(جهان عینی( 31(کدام جهان،پیش از انسان وجود داشته است و مستقل از خواست و اعتبار انسانی وجود دارد؟(جهان عینی( 32(جهان عینی مستقل از ........................... وجود دارد.(مستقل از خواست و اعتبار انسانی( 33(برخی جهان عینی را به چه چیزی محدود می­کنند؟(طبیعت( 34(برخی جهان عینی را به طبیعت محدود می­کنند.آن­ها جهان طبیعت را دربرابر ........ قرار می­دهند.(جهان انسانی( 35(برخی جهان عینی محدودبه طبیعت و جهان طبیعت دربرابر جهان انسانی از سه جهان ذهنی،فرهنگی و طبیعی 36(متفکران مسلمان،جهان عینی را ...................... نیز می­نامند.(جهان تکوین(37(چه کسانی جهان عینی را جهان تکوین نیز نامیده­اند وآن­را به جهان طبیعت محدود نمی­دانند؟(متفکران مسلمان( 38(متفکران مسلمان،جهان عینی یا جهان تکوین را به کدام جهان محدود نمی­دانند؟(طبیعت( 39(متفکران مسلمان،جهان عینی را به دو جهان ........... و .............. تقسیم می­کنند.(طبیعت ـ فوق طبیعت( 40(تقسیم جهان عینی یا تکوینی،به دو جهان طبیعت و فوق طبیعت از چه کسانی است؟(متفکران مسلمان( 41(در تعابیر قرآنی،از عوالم عینی و تکوینی با چه عناوینی یاد می­شود؟ (دنیا و آخرت،شهادت و غیب،مُلک و ملکوت و مانند آن­ها( 42(بین جهان ذهنی،جهان فرهنگی و جهان عینی و جهان انسانی .................... برقرار است.(ارتباط و پیوند( 43(بین جهان­های مختلف،.....................وجود دارد.(ارتباط و تعامل( 44(درباره­ی جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­ها چند نظر متفاوت وجود دارد؟(سه نظر( 45(درباره­ی جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­ها،نظرگروه اوّل چیست؟ (جهان عینی را به جهان طبیعت محدود می­کنند.(46(از نظرگروه اوّل،کدام جهان،مهم­تر از جهان ذهنی و فرهنگی است؟(جهان طبیعت( 47(درباره­ی جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­ها،به نظرگروه اوّل،جهان طبیعت مهم­تر از ................... و ....................... است؟(جهان ذهنی ـ جهان فرهنگی( 48(نظر اوّل:جهان عینی محدود به طبیعت مهم­تر از جهان­های ذهنی و فرهنگی 49(از نظرگروه اوّل،ذهن افراد و فرهنگ جامعه نیز هویتی ............. و............. دارند و علوم مربوط به آن­ها نظیر علوم .............. است.(طبیعی ـ مادی ـ طبیعی( 50(نظرگروه اوّل،درباره­ی جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­ها،در مورد تفاوت میان علوم چیست؟ (بین علوم طبیعی،علوم انسانی و اجتماعی تفاوتی واقعی قایل نیستند.( 51(نظرگروه دوم،درباره­ی جهان­های مختلف و چگونگی اهمیت آن­ها،چیست؟ (جهان فرهنگ را مهم­تر از جهان ذهنی،جهان طبیعی و عینی می­دانند.( 52(گروه دوم،جهان ذهنی و فردی افراد را تابع چه عاملی می­دانند؟(تابع فرهنگ جامعه(53(این عبارت نظرکدام گروه،در مورد جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­هاست؟ «جهان عینی و طبیعی را نیز ماده خامی می­دانند که در معرض برداشت­ها و تصرّفات مختلف فرهنگی و اجتماعی انسان­ها قرار می­گیرد.» ـ (گروه دوم( 54(نظرگروه سوم،در مورد جهان­های مختلف و چگونگی ارتباط و پیوند آن­ها چیست؟ (هردو جهان فرهنگی و جهان عینی را مهم و در تعامل با یک­دیگر می­دانند.( 55(در نگاه قرآنی،جهان عینی محدود به ................. نیست.و ادراک و آگاهی نیز محدود به ......................... نمی­باشد. (جهان طبیعت ـ حیات انسانی( 56(در نگاه قرآنی،عالَم چه برخوردی با جهان انسانی و فرهنگی دارد؟(برخوردی حکیمانه و هوشمندانه( 57(در نگاه قرآنی جهان عینی براساس .................... خداوند سبحان،رفتاری ............. با انسان و جامعه­ی .......... دارد. (حکمت و مشیّت ـ حکیمانه ـ انسانی(58(درباره­ی تعامل جهان فرهنگی و جهان عینی،قرآن کریم به این نکات توجه داشته است: الف(قایل بودن جایگاه ویژه برای جامعه و فرهنگ پ(نادیده نگرفتن جهان فردی اشخاص ب(سخن از زندگی و مرگ امت­ها ت(تأکید بر مسوؤلیت افراد در قبال فرهنگ و جامعه59(از منظر قرآن،خداوند در چه صورتی،درهای برکات خود را به روی انسان­ها می­گشاید؟(هرگاه انسان از اخلاقی الهی و فرهنگی توحیدی برخوردار باشد.(60(در چه صورتی زمین و آسمان از تعامل سازنده با افراد باز می­مانند و ظرفیت­های الهی و آسمانی خود را از آن­ها پنهان می­کنند.(هر گاه افراد و فرهنگ جامعه هویتی مشرکانه داشته باشند.( الف(بازماندن تعامل سازنده زمین و آسمان­ها با افراد 61(هویت مشرکانه افراد و فرهنگ جامعه: نتیجه ب(پنهان کردن ظرفیت­های الهی و آسمانی از افراد 62(بخش اجتماعی جهان انسانی ........... دارد و از آن با عنوان ............ یاد می­شود.(هویت فرهنگی ـ جهان فرهنگی(
۹۱/۰۹/۲۱
فامیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی