سوالات درس دوم - علوم اجتماعی
سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ
سوالات درس دوم - علوم اجتماعی
درس دوم: فرهنگ جهانی
عناوین درس:فرهنگ جهانی
1-گوناگونی تاریخی فرهنگ ها
2-ظرفیت مختلف فرهنگ ها برای جهانی شدن
3-ویژگی های فرهنگ مطلوب جهانی
انتظارمی رود دانش آموز بتواند:
1-دلایل تفاوت فرهنگ ها را بداند
2-بداند که همه فرهنگ ها ظرفیت و ادعای جهانی شدن ندارند.
3-ویژگی های فرهنگ جهانی مطلوب را برشمرد.
نمونه سوالات درس دوم:
1- تاریخ و جغرافیا چه نقشی در رشدو تحول موجودات در جهان طبیعت دارند؟
جواب1-تاریخ و جغرافیا بستر رشد و تحول موجودات جهان طبیعت اند.
2-تاریخ چه تاثیری در هویت موجودات دارد؟
جواب2-موجوداتی که هویت مشترکی دارند از تاریخ مشابه برخوردارند .حیوانات مختلف مراحل زندگی یکسانی دارند ،مورچگان از هزاران سال پیش مراحل مشابهی را در طول زندگی خود داشته اند
3-تاثیر جغرافیا در زندگی موجودات را بررسی کنید؟
جواب3-مناطق زندگی حیوانات از نظرجغرافیایی نیز فرق می کند، برخی از حیوانات به دلیل توان انطباق با محیط، در مناطق مختلف زندگی می کنند. برخی نیز نمی توانند خود را با شرایط محیطی دیگر انطباق دهند و به همین دلیل تنها در محدودة جغرافیایی خاصی یافت می شوند. برخی دیگر از حیوانات برای دستیابی به محیط زندگی مناسب، در دوران حیات خود در خشکی یا دریا، مسافت های طولانی را طی می کنند.
4-آیا انسان مانند موجودات دیگر علی رغم دوران مشابه تاریخ، با شرایط مختلف جغرافیایی سازگاری می کند؟
جواب4-جسم انسان گرچه از آن جهت که موجودی طبیعی است در طول تاریخ از دوران جنینی تا تولد، جوانی و پیری مراحل مشابهی را طی می کند، اما انسان مانندحیوانات دیگر نیست تا به طور طبیعی بتواند با شرایط جغرافیایی مختلف سازگارشود.
5- انسان چگونه با شرایط جغرافیایی سازگاری می کند؟
جواب5- آدمی با فعالیت های انسانی و فرهنگی خود، و از طریق تصرفاتی که در طبیعت انجام می دهد، امکان سازگاری با شرایط مختلف جغرافیایی را پیدا می کند.
6- آیا زندگی انسانها مانند دیگر موجودات از تاریخ یکسانی برخوردارند؟
جواب6-زندگی اخلاقی و فرهنگی بشر در طول تاریخ و در جوامع مختلف شکل یکسانی نداردو از تاریخ مشابهی برخوردار نیست.
7- چرا تفاوت اخلاق و فرهنگ بشر از سنخ تفاوتهای یک نوع نیست؟
جواب7- تفاوت اخلاق و فرهنگ بشر از سنخ تفاوت هایی نیست که یک نوع واحد از موجودات طبیعی در طول زندگی خود دارند، بلکه تفاوت اخلاق ها و فرهنگ ها از سنخ تفاوت هایی است که در انواع مختلف موجودات است. زیراخصوصیات اخلاقی و ذهنی افراد، و فرهنگ های آنها به تناسب عقاید و ارزش هایی که دارند از هویت های متفاوتی برخوردار است.
8-توضیح دهید آیا امتداد تاریخی و گسترة جغرافیایی فرهنگ های گوناگون یکسان است؟
جواب8- امتداد تاریخی و گسترة جغرافیایی فرهنگ های گوناگون یکسان نیست. فرهنگ هایی که در طول زمان در یک سرزمین واحد پدید آمده اند، و فرهنگ هایی که در زمان واحد در سرزمین های متعدد به وجود می آیند، زندگی و تاریخ یکسانی ندارند. برخی از فرهنگ ها،عمری کوتاه داشتند. بعضی از آنها مدّتی طولانی دوام آورده و همچنان ادامه یافته ا ند.برخی، در مناطقی محدود شکل گرفته و نتوانسته اند از مرزهای جغرافیایی خود عبورکنند، ولی برخی دیگر، گسترش پیدا کرده و تداوم یافته اند.
9-توضیح دهید آیا عناصر و اجزای مختلف درون فرهنگ ها یکسان اند؟
جواب9-عناصر و اجزای مختلف درون فرهنگ ها یکسان نیستند، برخی از عناصر فرهنگی،قابلیت تداوم و حتی انتقال از یک منطقة جغرافیایی و فرهنگی به مناطق دیگر را دارند ولی برخی دیگر چنین ظرفیت هایی ندارند.
10-ظرفیت مختلف فرهنگ ها برای جهانی شدن را بررسی نمایید؟
جواب10-برخی از فرهنگ ها ظرفیت جهانی شدن را ندارند، فرهنگ هایی که ارزش ها و عقاید آنها ناظر به قوم و منطقة خاصی است و نگاهی سلطه جویانه نیز نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدودة قومی و منطقها ی خود فراتر نمی روند.
11- توضیح دهید چه فرهنگ هایی ظرفیت جهانی شدن را دارند؟
جواب11-در طول تاریخ، فرهنگ هایی وجود داشته اند که از مرزهای جغرافیایی خود عبور کرده و به سوی جهانی شدن گام برداشته ا ند. فرهنگی که به سوی جهانی شدن حرکت می کند،بر دو گونه است:گونة نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.
12- فرهنگ هایی که ظرفیت جهانی شدن را دارند چند گونه می باشند؟
جواب12- بر دو گونه است:گونة نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.
13- بررسی نمایید فرهنگ هایی که عقاید و ارزش ها ی آن ناظر بر قوم و منطقه یا گروه خاصی است چگونه جهانی می شوند؟
جواب13-فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد.
14-دونمونه از فرهنگ هایی که عقاید و ارزش ها ی آن ناظر بر قوم و منطقه یا گروه خاصی می باشند را بیان نمایید؟
جواب14-الف-فرهنگ صهیونیسم بین الملل و فرهنگ سرمایه داری دو نمونه از این فرهنگ است.صهیونیسم آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاصی می داند و با رویکرد دنیوی و این جهانی خود، دیگران را در خدمت این نژاد به کار می گیرد. ب-فرهنگ سرمایه داری نیز کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می دهد و کشورهای دیگر را در پیرامون و حاشیة آن به خدمت می گیرد. فرهنگی که تسلط یک قوم، جامعه و گروهی خاص را بر دیگران به دنبال می آورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می کشاند،فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار است.
15-در باره چگونگی جهانی شدن فرهنگ صهیونیسم توضیح دهید؟
جواب15- فرهنگ صهیونیسم عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد.فرهنگ صهیونیسم آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاصی می داند و با رویکرد دنیوی و این جهانی خود، دیگران را در خدمت این نژاد به کار می گیرد.
16- در باره چگونگی جهانی شدن فرهنگ سرمایه داری توضیح دهید؟
جواب16- فرهنگ سرمایه داری عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد. فرهنگ سرمایه داری کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می دهد و کشورهای دیگر را در پیرامون و حاشیة آن به خدمت می گیرد
17- منظور از فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار چیست؟
جواب17-فرهنگی که تسلط یک قوم، جامعه و گروهی خاص را بر دیگران به دنبال می آورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می کشاند،فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار است.مانند فرهنگ صهیونیسم و یا فرهنگ سرمایه داری
18- در مورد ظرفیت جهانی شدن گونه دوم فرهنگ ها توضیح دهید؟
جواب18-گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.
19 – فرهنگی که شایستگی جهانی شدن دارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
جواب19-فرهنگی شایستگی حرکت به سوی یک فرهنگ واحد جهانی را دارد که اولا،ً عقاید،آرمان ها و ارزش های آن، موافق با فطرت آدمیان باشد، و ثانیا هنجارها و رفتارهای خود را نیز براساس عقاید و آرمان های خویش سازمان دهد.
20 -کدام فرهنگ حق می باشد؟
جواب20- فرهنگی که عقاید،ارزش ها، هنجارها و رفتارهای آن مطابق نیازهای فطری باشد، همان فرهنگ حق است. فارابی جامعه ای را که عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد، مدینة فاسقه می نامد.
21- منظور از مدینه فاسقه چیست؟
جواب21- فارابی جامعه ای را که عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد، مدینة فاسقه می نامد.
22- مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را بیان کنید؟
جواب22-حقیقت، معنویت، عدالت، حرّیت، مسئولیت و عقلانیت از مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی ا ند که یک فرهنگ مطلوب جهانی باید از آنها برخوردار باشد.
23-منظور از حقیقت به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد چیست؟
جواب23-حقیقت: فرهنگ هایی که به حقیقتی قائل نباشند، نمیت وانند معیار و میزانی برایسنجش عقاید و ارزش های مختلف داشته باشند و در نتیجه نمیت وانند از حقانیت ارزش هاو عقاید خود دفاع کنند.
24--منظور ازمعنویت به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را بیان کنید؟
جواب24-معنویت: فرهنگ جهانی باید بتواند به پرسش های بنیادین درباره مرگ و زندگی انسان ها پاسخ دهد. فرهنگ هایی که توجه خود را به نیازهای مادی و دنیوی انسان محدود می کنند، از پاسخ به نیازهایی که سعادت معنوی و ابدی انسان ها را تأمین کند،غافل می مانند. چنین فرهنگ هایی در صورتی که بسط و گسترش پیدا کنند، انسانیت رابا بحران های روحی و روانی گرفتار می سازند.
25-عدالت و قسط ،به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را توضیح دهید؟
جواب25-عدالت و قسط: ارزشی است که مانع پایمال شدن حقوق انسان ها، دو قطبی شدن جهان و استضعاف و بهره کشی ظالمانة برخی از برخی دیگر می شود.
26--منظور ازحریت و آزادگی به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد چیست؟
جواب26-حرّیت و آزادی: ارزشی است که همواره در کنار و در دامان ارزش های دیگر، معنای خود را پیدا می کند؛ زیرا آزادی همواره، آزادی از یک امر برای رسیدن به امری دیگر است. به این معنی که تمامی عقاید، ارزش ها و آرمان ها در محدودة فرهنگی خود باقی می مانند؛ فرهنگ ها، قیاس ناپذیر و در عرض یکدیگرقرار می گیرند و امکان گفتگوی منطقی میان آنها برای رسیدن به عقاید و ارزش های جهان شمول وجود ندارد.این مفهوم هنگامی که در کنار ارزش هایی نظیر حقیقت، معنویت و عدالت قرار می گیرد معنای راستین خود را پیدا می کند.معنای راستین آزادی، آزادی از حق و قانون برای تجاوز به حقوق خود یا دیگران نیست،بلکه آزادی از قید و بندهایی است که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت، معنویت و حقوق انسانی ا ش می شوند و زمینة ظلم بر انسان را فراهم می سازند.
27-مفهوم آزادی چه هنگام معنای راستین خود را پیدا خواهد کرد؟
جواب27- این مفهوم هنگامی که در کنار ارزش هایی نظیر حقیقت، معنویت و عدالت قرار می گیرد معنای راستین خود را پیدا می کند.معنای راستین آزادی، آزادی از حق و قانون برای تجاوز به حقوق خود یا دیگران نیست،بلکه آزادی از قید و بندهایی است که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت، معنویت و حقوق انسانی ا ش می شوند و زمینة ظلم بر انسان را فراهم می سازند.
28- مسئولیت و تعهد به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را توضیح دهید؟
جواب28-مسئولیت و تعهد: از جمله ارزش هایی هستند که یک فرهنگ را در برابر فرهنگ های رقیب مقاوم می سازند و زمینة گسترش فرهنگ را فراهم می کنند. رویکردهای تقدیرگرایانه و غیر مسئول با از بین بردن قدرت مقاومت یک فرهنگ، زمینة نفوذ و تسلط فرهنگ بیگانگان را فراهم می سازند.
29-فرهنگ مطلوب جهانی باید از چه سطوح عقلانیت برخوردار باشد؟
جواب29-فرهنگ جهانی باید از دو سطح عقلانیت برخوردار باشد: اول: عقلانیتی که از جهان بینی و ارزش های کلان آن دفاع نماید. فرهنگ هایی که ازاین نوع عقلانیت محروم باشند، نمی توانند از لایه های بنیادین و هویتی خود دفاع کنند،و به نسبیت فرهنگی دچار می شوند.دوم: عقلانیتی که براساس عقاید و ارزش های فرهنگی و با نظر به شرایط تاریخی مختلف، به نظام سازی، سازماندهی و مدیریت اجتماعی بپردازد.
30- چرافرهنگ جهانی باید دارای عقلانیتی باشد که از جهان بینی و ارزش های کلان آن دفاع نماید؟
جواب30-زیرا فرهنگ هایی که ازاین نوع عقلانیت محروم باشند، نمی توانند از لایه های بنیادین و هویتی خود دفاع کنند،و به نسبیت فرهنگی دچار می شوند.
31- چگونه فرهنگ ها در رسیدن به ادعاهای جهانی خود ناکام خواهند ماند؟
جواب31-فرهنگی که بر مبنای ارزش ها و عقاید خود نتواند یک نظام جهانی را تعریف کند ونتواند مسیر حرکت به سوی آن نظام را برای عبور از شرایط متغیر و متحول اجتماعی ترسیم کند، در وصول به ادعاهای جهانی خود، ناکام خواهد ماند.
برگرفته از وبلاگ علوم اجتماعی منطقه 9تهران
سوالات کوتاه پاسخ
۱(فرهنگ ها .............. مییابند و ............ را پشت سرمیگذارند. (تغییر ـ مراحلی(
2(چه مواردی،بستررشد و تحول موجودات جهان طبیعتاند؟(تاریخ و جغرافیا(
3(چه موجوداتی در جهان طبیعت،از تاریخی مشابه برخوردارند؟(موجوداتی که هویت مشترکی دارند.(
4(چرا برخی از حیوانات،تنها در محدودهی جغرافیایی خاصی،یافت میشوند؟
(زیرا توان انطباق با شرایط محیطی دیگر را ندارند.(5(چگونه آدمی امکان سازگاری با شرایط مختلف جغرافیایی را پیدا میکند؟
(با فعالیتهای انسانی و فرهنگی،و تصرفاتی که در طبیعت انجام میدهد.(6(انسان مانند حیوانات دیگر نیست تا،به طور طبیعی بتواند با شرایط ..................... سازگار شود.(جغرافیای مختلف(
7(زندگی اخلاقی و فرهنگی بشردر طول ........... و در جوامع مختلف شکل ...................... .(تاریخ ـ یکسانی ندارد(
8(خصوصیات اخلاقی و ذهنی افراد،و .............. آنها به تناسب ............ و ارزش هایی که دارند از هویت های متفاوتی برخوردار است.(فرهنگهای ـ عقاید(
9(امتداد تاریخی و گسترهی جغرافیایی فرهنگهای گوناگون،چگونه است؟(زندگی و تاریخ یکسانی ندارند.(
10(چهار نکته در مورد امتداد تاریخی و گسترهی جغرافیایی فرهنگهای گوناگون:الف(برخی فرهنگها،عمری کوتاه داشتند.
ب(بعضی از آنها مدّتی طولانی دوام آورده و همچنان ادامه یافتهاند.
پ(برخی،در مناطقی محدود شکل گرفته و نتوانستهاند از مرزهای جغرافیایی خود عبور کنند.
ت(برخی دیگر،گسترش پیدا کرده و تداوم یافتهاند.
ظرفیت مختلف فرهنگها برای جهانی شدن
11(فرهنگیکه ازمرزهای جغرافیایی وقومی عبورکرده و درعرصهی جهانیگسترش یابد؛چه نامدارد؟(فرهنگ جهانی(12(برخی از فرهنگ ها ................ جهانی شدن را ندارند.(ظرفیت(
13(فرهنگهایی که ارزشها و عقاید آنها ناظر به قوم و منطقهی خاصی است و نگاهی سلطه جویانه نیزنسبت به دیگر اقوام ندارند،ظرفیت فرهنگیشان چگونه است؟(از محدودهی قومی و منطقها ی خود فراتر نمیروند.(
14(فرهنگی که به سوی جهانی شدن حرکت میکند،بر چند نوع است؟
دو نوع نخست: فرهنگی که عقاید،ارزشها و یا رفتار آن،ناظر به قوم،منطقه یا گروهی خاص است.مثل صهیونیسم
دوم:فرهنگی است که عقاید،ارزشها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست.
15(فرهنگی که ناظر به منطقه یا گروهی خاص است؛جهان را به چند منطقه تقسیم میکند؟(مرکزی و پیرامونی(
16(منطقهی ..............، منطقهای است که منطقهی ............. را به خدمت میگیرد.(مرکزی ـ پیرامونی(
17(دو نمونه از فرهنگی که عقاید،ارزشهای آن،ناظر به قوم،منطقه یا گروهی خاص است؛کدام است؟
(فرهنگ صهیونیسم بین الملل و فرهنگ سرمایهداری(
18(صهیونیسم آرمانها و ارزشهای خود را متوجه................. میداند و با....................... و این جهانی خود،دیگران را در خدمت این نژاد به کار میگیرد.(نژاد خاصی ـ رویکرد دنیوی(
19(کانون توجه فرهنگ سرمایهداری چیست؟(ثروت و قدرت(
20(فرهنگی که تسلط یک قوم،جامعه و گروهی خاص را بردیگران به دنبال میآورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می کشاند؛................. یا ................. نام دارد.(فرهنگ سلطه ـ فرهنگ استکبار(
21(فرهنگی که در خدمت گروه یا قوم خاصی نیست؛(گونه دوم(از چه عقایدی سخن میگوید؟
(عقاید و آرمانهای مشترک انسانی(
22(دو ویژگی فرهنگی که شایستگی حرکت به سوی یک فرهنگ واحد جهانی را دارد؛کداماند؟
اولا،ًعقاید،آرمانها و ارزشهای آن،موافق با فطرت آدمیان باشد. ثانیاً هنجارها و رفتارهای خود را نیز براساس عقاید و آرمانهای خویش سازمان دهد.
23(فرهنگی که عقاید،ارزشها،هنجارها ورفتارهایآن مطابق نیازهای فطری باشد،همان .............. است.(فرهنگ حق(
24(فارابی جامعهای را که عقاید و ارزشهای آن حق باشد،اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد؛را چه مینامد؟ (مدینهی فاسقه(
25(چه کسی جامعهای را که عقاید و ارزشهای آن حق باشد،اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد؛را مدینه فاسقه،نامیده است؟(فارابی(
ویژگیهای فرهنگ مطلوب جهانی
26(فرهنگ جهانی باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟(ویژگیها و ارزشهای عام و جهان شمول(
27(مهمترین ویژگیها و ارزش هایی که یک فرهنگ مطلوب جهانی باید از آنها برخوردار باشد؛کداماند؟
(حقیقت،معنویت،عدالت،حرّیت،مسوولیت و عقلانیت(
28(در چه صورتی فرهنگها نمیتوانند،از حقانیت ارزشها و عقاید خود دفاع کنند؟
(فرهنگی که نتواند حقیقتی را برای معیار و میزانی مناسب برای سنجش عقاید و ارزشهای مختلف داشته باشد.(
29(«فرهنگ جهانی باید بتواند به پرسشهای بنیادین درباره مرگ و زندگی انسانها پاسخ دهد.»این عبارت بیانگر کدامیک از ویژگیها و ارزشهای فرهنگ جهانی مطلوب است؟(معنویت(
30(فرهنگ مطلوب جهانی که فاقد معنویت باشد؛دو نوع گرفتاری برای افراد خواهد داشت،آن دو کداماند؟
الف(از پاسخ به نیازهایی که سعادت معنوی و ابدی انسانها را تأمین کند،غافل میمانند.
ب(در صورتیکه این فرهنگها بسط وگسترش پیدا کنند،انسانیت را با بحرانهای روحی و روانی گرفتار میسازند.
31(«ارزشی استکه مانع پایمال شدن حقوق انسانها،دو قطبی شدن جهان و استضعاف و بهرهکشی ظالمانهی برخی از برخی دیگر میشود.»این عبارت بیانگر کدامیک از ویژگیها و ارزشهای فرهنگ جهانی مطلوب است؟ (عدالت و قسط(
32(چرا حرّیت و آزادی ارزشی است که همواره در کنار و در دامان ارزشهای دیگر،معنای خود را پیدا میکند؟
(زیرا آزادی همواره،آزادی از یک امر برای رسیدن به امری دیگر است.(
33(چه مفهومی هنگامی که در کنار ارزشهایی نظیرحقیقت،معنویت و عدالت قرار میگیرد،معنای راستین خود را پیدا میکند؟(حرّیت و آزادی(
34(این عبارت معنای چیست؟«آزادی از قید و بندهایی است که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت،معنویت و حقوق انسانیاش میشوند و زمینهی ظلم بر انسان را فراهم میسازند.»ـ (معنای راستین آزادی(
35(کدامیک از ویژگیها و ارزشهای فرهنگ مطلوب جهانی،یک فرهنگ را در برابر فرهنگهای رقیب مقاوم می سازند و زمینهی گسترش فرهنگ را فراهم میکنند؟(مسوولیت و تعهد(
36(چگونه زمینهی نفوذ و تسلط فرهنگ بیگانگان برای کشوری فراهم میشود؟
(با رویکردهای تقدیرگرایانه و غیر مسوول و با از بین بردن قدرت مقاومت یک فرهنگ(37(فرهنگ جهانی باید از دو سطح عقلانیت برخوردار باشد،آن دو کداماند؟
اول:عقلانیتی که از جهانبینی و ارزشهای کلان آن دفاع نماید.
دوم: عقلانیتی که براساس عقاید و ارزشهای فرهنگی و با نظر به شرایط تاریخی مختلف،به نظام سازی،سازماندهی و مدیریت اجتماعی بپردازد.
38(نسبیّت فرهنگی حاصل چه پدیدهای است؟
(فرهنگی محروم از عقلانیتی که از جهان بینی و ارزشهای کلان آن نتواند دفاع کند.(
39(فرهنگی که نتواند،از لایههای بنیادین و هویتی خود دفاع کند،دچار چه پدیدهای میشود؟(نسبیّت فرهنگی(
40(این گزاره،تعریف کدام مفهوم است؟(پاورقی ص15(
« به این معنی که تمامی عقاید،ارزشها و آرمانها در محدودهی فرهنگی خود باقی میمانند؛فرهنگها،قیاس ناپذیر و درعرض یکدیگر قرارمیگیرند و امکان گفتوگوی منطقی میان آنها برای رسیدن به عقاید و ارزشهای جهان شمول وجود ندارد.» ـ (نسبیّت فرهنگی(
۹۱/۰۹/۲۱